Nieuws

VLAREMA 9 op komst

21/09/2023

De Vlaamse Regering (Ministerraad 7 juli 2023) wijzigde opnieuw principieel het Vlaams Reglement voor duurzaam beheer van Materialenkringlopen en Afvalstoffen (VLAREMA 9) en andere milieubesluiten om de Europese Richtlijn rond vermindering van effecten van bepaalde kunststofproducten op het milieu (Richtlijn EU 2019/904 of “Single Use Plastics (SUP) – richtlijn) deels om te zetten in Vlaamse regelgeving. 
Dit wijzigingsbesluit wordt momenteel nog voorgelegd voor advies aan de Raad van State en de Gegevensbeschermingsautoriteit. In het najaar wordt de definitieve goedkeuring verwacht.
 
Enkele belangrijke wijzigingen van het VLAREMA worden hieronder toegelicht.

Wijzigingen grondstoffen

De procedure voor de monstername en analyse wordt aangepast o.a. melding nummer grondstofverklaring aan erkend labo, melding start analyse in Labo Loket – Analyseresultaten van de OVAM door erkend labo binnen 3 werkdagen na monstername.
 
De criteria voor grondstoffen bestemd voor gebruik als bouwstof worden aangepast o.a. nieuwe bepalingen rond maximale totaalconcentraties en uitloogbaarheidswaarden van de metalen. Ook wordt opgenomen dat de producent van de beoogde grondstof die de dwingende waarde voor totaalconcentratie aan zware metalen of de dwingende waarde voor uitloogbaarheid aan zware metalen overschrijdt, onderzoek moet laten uitvoeren naar de reinigbaarheid zodat kan voldaan worden aan die waarden.
De voorwaarden voor het gebruik van grondstoffen als bouwstoffen worden ook aangepast.
 
De criteria voor grondstoffen voor gebruik als meststof worden aangepast en er worden bepalingen opgenomen inzake opmaak informatiefiche en gebruik houtsnippers.
Er worden ook voorwaarden opgenomen voor het gebruik van houtsnippers als bodembedekker.
 
De criteria en voorwaarden voor het gebruik van grondstoffen, bestemd voor gebruik in kunstmatige afdichtingslagen met waterglas op stortplaatsen van categorieën 1 en 2 worden geschrapt.
 
Bij de criteria voor grondstoffen afkomstig van en bestemd voor metallurgische productieprocessen voor non-ferrometalen wordt verwezen naar de BBT-conclusies. De materialen worden niet als grondstoffen beschouwd als de materialen verwerkt worden in productieprocessen die niet gebruikmaken van deze beste beschikbare technieken.
 
Er wordt een nieuwe onderafdeling toegevoegd namelijk “Onderafdeling 2.3.7. Criteria voor grondstoffen die bestemd zijn voor gebruik als blendcomponent in scheepsbrandstof”.
 
Ook worden enkele aanpassingen opgenomen in verband met de aanvraagprocedure voor een grondstofverklaring.

Wijzigingen drukwerkafval

 

De bepalingen rond drukwerkafval worden aangevuld met het verbod van het gebruik van een volledig omvattende plastic wikkel voor ongeadresseerd drukwerk dat gratis wordt aangeboden.

Wijzigingen indeling als gevaarlijke afvalstoffen

Er wordt onder de indeling van afvalstoffen bij de bepalingen van gevaarlijke afvalstoffenbijkomende  informatie opgenomen over de evaluatie van de gevaarlijke eigenschap HP14 “Ecotoxisch”.

Wijzigingen afzonderlijke inzameling van afvalstoffen 

De uitbater van een inrichting die, zowel tijdelijk als permanent, tabaksproducten, voedingsmiddelen of dranken verkoopt of aanbiedt die buiten de inrichting onmiddellijk kunnen worden verbruikt, moet instaan voor een correcte inzameling, verwijdering en verwerking van het afval dat daaruit ontstaat op het eigen of het bijbehorende terrein. De nodige maatregelen moeten worden genomen zodat de ingezamelde afvalstoffen maximaal kunnen worden hergebruikt of gerecycleerd.
 
Bij de lijst van de bedrijfsafvalstoffen die gescheiden moeten worden aangeboden wordt “puin” vervangen door “inert puin, bestaande uit betonpuin, metselwerkpuin of mengpuin”. Ook wordt “asbestcementhoudende afvalstoffen” vervangen door “asbestcementhoudende afvalstoffen en asbestverdachte materialen”. 
De volgende bedrijfsafvalstoffen worden toegevoegd aan de lijst:   

  • 25° niet - teerhoudend asfaltpuin;

  • 26° funderingsmaterialen die niet conform de bepalingen van het eenheidsreglement gerecycleerde granulaten kunnen verwerkt worden;

  • 27° verontreinigde fracties bouw -en sloopafval die achteraf niet kunnen uitgesorteerd worden bij een verwerker, waarna zij voldoen aan de acceptatiecriteria van de vergunde verwerker;

  • 28° cellenbeton;

  • 29° gipskartonplaten en gipsblokken;

  • 30° glaswol;

  • 31° rotswol;

  • 32° bitumineus dakbedekkingsmateriaal of afdichtingsmateriaal.

Er worden cumulatieve voorwaarden opgenomen voor de gezamenlijke inzameling van bepaalde recycleerbare fracties (papier- en kartonafval, houtafval, metaalafval, harde kunststoffen en folies) die achteraf worden uitgesorteerd. 

Wijzigingen sloopopvolgingsplan

Er worden diverse aanpassingen inzake het sloopopvolgingsplan ingevoerd o.a. bepaling rond opmaak afvalbeheer- en sloopplan. 

Wijzigingen specifieke afvalstoffen of materialen

 

De bepalingen rond afgedankte voertuigen worden aangepast.

Er worden bepalingen opgenomen inzake opslag van afgedankte batterijen en accu’s.

Er worden nieuwe afdelingen toegevoegd over het beheer van gebruikte wegwerpluiers en het beheer van gemengd bouw- en sloopafval.

Er gelden bijkomende voorwaarden voor het gebruik van cateringmateriaal vanaf 1 januari 2026 voor eet-en/of drinkgelegenheden.

Het wordt verboden om stickers rechtstreeks aan te brengen op groenten en fruit, tenzij de stickers industrieel composteerbaar of thuis composteerbaar zijn.

Er worden voorwaarden opgenomen voor het gebruik van gerecycleerde kunststoffen in compostvaten en compostbakken; in rolcontainers voor afval; in kweekpotten, kweektrays en plantentrays; in meubilair met kunststoffen onderdelen in de openbare buitenruimte; in geluidsschermen; in ondergrondse drukloze kunststoffen buizen voor de afvoer van regen- en afvalwater; in afdekplaten voor kabels, gasleidingen en andere nutsvoorzieningen en in kunststoffen raamsystemen.
 
Bij de bepalingen over het beheer van asbesthoudende materialen wordt verduidelijkt dat een eigenaar van een toegankelijke constructie met risicobouwjaar met een grondoppervlakte kleiner dan 20 m², die deel uitmaakt van een grotere toegankelijke constructie met een grondoppervlakte gelijk aan of groter dan 20 m², over een asbestinventarisattest moet beschikken.
Ook wordt opgenomen dat indien geen asbesthoudende materialen werden aangetroffen, de geldigheid van het asbestinventarisattest van onbepaalde duur is.
 
Er worden bepalingen opgenomen over de diftarisering (betalen op basis van gewicht) van bedrijfsrestafval.Vanaf 1 januari 2025 weegt de inzamelaar, de afvalstoffenhandelaar of -makelaar van bedrijfsrestafval, alsook de verwerker die bedrijfsrestafval rechtstreeks van een afvalstoffenproducent aanvaardt, elk recipiënt waarin het bedrijfsrestafval wordt aangeboden en vermeldt dat gewicht op de factuur voor de klant. De kosten die gepaard gaan met de verwerking van dit werkelijk aangeboden gewicht aan bedrijfsrestafval, worden door de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar of verwerker op basis van dat gewicht gefactureerd aan de afvalstoffenproducent. 
Dit is niet van toepassing als het bedrijfsrestafval uitsluitend wordt ingezameld of aangeboden in zakken met een inhoud die kleiner dan 120 liter is. In dat geval kan de factuur worden opgesteld aan de hand van een gemiddeld gewicht van dergelijke zakken.
 
De visuele controle op de sorteerplicht van het bedrijfsrestafval kan niet enkel vooraleer het afval wordt opgeladen maar ook tijdens de lediging van de recipiënten in het voertuig. Dit als de afvalstoffen worden herkend via een camerasysteem en een dergelijk systeem aantoonbaar performanter werkt dan een visuele controle die voorafgaat aan de lediging van de recipiënten. Een dergelijk camerasysteem moet door de OVAM goedgekeurd worden voor het in gebruik kan worden genomen.
 
Als bij één afvalstoffenproducent tijdens dezelfde ophaling het bedrijfsrestafval uit verschillende recipiënten wordt meegenomen, gebeurt de visuele controle bij elk recipiënt. Als in meerdere recipiënten afvalstoffen worden waargenomen die onder de sorteerplicht vallen, wordt er maar één non-conformiteit opgemaakt. Als de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar bij de visuele controle een niet-transparante afvalzak waarneemt, zoals verboden door artikel 5.3.13.2. VLAREMA, behandelt hij dat als een non-conformiteit op dezelfde manier als bij het waarnemen van afvalstoffen die onder de sorteerplicht vallen.

Wijzigingen digitaal identificatieformulier en MATIS-rapportage

Er worden diverse bepalingen opgenomen inzake het digitale identificatieformulier o.a. bij de algemene vervoersvoorwaarden die van toepassing zijn op elk vervoer van afvalstoffen, inclusief op het laden en lossen van die afvalstoffen wordt opgenomen dat de vervoerder de start van het vervoer en de afgifte van de afvalstoffen moet registreren in het digitale identificatieformulier.
 
Tot slot worden nog aanpassingen aan de wetgeving doorgevoerd met betrekking tot de MATIS-rapportage voor de inzamelaar, de afvalstoffenhandelaar of -makelaar en de verwerker van afvalstoffen inclusief de producent van grondstoffen.

Bron

Ministerraad van 07 juli 2023 op voorstel van Vlaams minister Zuhal Demir
Omzetting Europese Richtlijn vermindering effecten bepaalde kunststofproducten op het milieu: wijzigingsbesluit

Hulp nodig?

De Consultes-experts staan steeds voor u klaar om u en uw onderneming gepast advies te verlenen over zowel de vereisten omtrent laadpalen als andere energie- en preventie gerelateerde vraagstukken. Contacteer ons via onderstaande contactgegevens.

 
Tag
Milieu
Evy Vanoutrive
Evy Vanoutrive
Senior Milieuconsultant
Alle consultes experten

inschrijven nieuwsflits

vul hieronder uw e-mailadres in om maandelijks op de hoogte te blijven van het laatste nieuws op vlak van milieu en preventie.

Ik heb de privacy verklaring gelezen en goedgekeurd.